donderdag 20 augustus 2015

De kunst van het leven


Even heel kort door de bocht: als je vertelt over India krijg je grofweg 2 soorten reacties. De ene heeft te maken met vies, verkrachting, Delhi belly, gevaarlijk en de ander met prachtig, gastvrij, spiritueel en zen. Ik had het je gezegd: even heel kort door de bocht.

Beide soorten reacties heb ik nu al zo vaak gekregen en elke keer raak ik weer geïrriteerd. Heel stom, hoef ik echt niet te doen, ik weet het, maar waarom dan toch? Mag iemand niet zijn of haar beeld bij iets hebben?
 
Daar kan ik natuurlijk geen “nee” op antwoorden (wat ik natuurlijk het liefst wel zou doen, want als jullie nu allemaal net zo zouden denken als ik zou het leven zo veel gemakkelijker zijn :-)). Ik houd alleen altijd zo van het hele plaatje. Ja, India is vies, gevaarlijk en agressief. En ja, India is prachtig, gastvrij en spiritueel. Als je beide kanten van het verhaal niet ziet, mis je de essentie, dan blijf je aan de oppervlakte.

Deze stomme irritatie heeft me heel lang afgehouden van iets waar ik heel blij van word: yoga en meditatie. Hoewel ik het in Nederland al had gedaan en wist dat het iets voor me was, vond ik al die Westerlingen die in India ineens massaal aan de yoga gingen een beetje stom. Zoooooo spiritueel India en Ik ben echt een ander mens. Ik daarentegen probeerde India te begrijpen, door gesprekken aan te gaan, de actualiteit in te duiken. En zag niet dat ik zelf deed wat ik anderen verweet; me focussen op één stuk en het andere te weinig aandacht geven.
 
Gelukkig wisten jullie allang dat ik niet perfect ben. En India begrijpen is me ook nog niet gelukt.
 
Een klein jaar doe ik nu aan Satyananda yoga en ik ben echt een ander mens ;-). Volgende week ga ik zelfs een stapje verder, ik ga me een weekend bekwamen in ‘De kunst van het leven’. Art of Living, een grote internationale organisatie, is in 1981 in Bangalore opgericht door Sri Sri Ravi Shankar. Inmiddels heeft het vestigingen in ruim 150 landen, ook in Nederland. Het hoofdkwartier, de ashram, zit nog steeds hier in de stad. Art of Living biedt verschillende programma’s aan, gebaseerd op yoga, meditatie en ademhalingstechnieken, waarmee ze een bijdrage wil leveren aan een stressvrije en geweldloze maatschappij. Nou, daar wil ik ook wel een bijdrage aan leveren!
 
In mijn groep zitten zo’n 40 tot 50 mensen, heb ik begrepen. Ik ben ontzettend benieuwd wat het me gaat brengen en wie de mensen zijn die ik ga ontmoeten. Ont-moeten. Niets moet, alles mag wat mij betreft, ik zie het wel gebeuren. En heb er zin in!

2 opmerkingen:

  1. Een mens wil graag begrepen worden. Het is zo moeilijk om dingen te laten zijn zoals ze zijn en om mensen te laten zijn zoals ze zijn. Als we dat zouden kunnen dan zou de wereld en de mensheid er anders uit zien. Dat het weekend je veel.mag brengen wens ik je toe.

    Groetjes,

    Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi gezegd Dorothé! En dank :-)

    BeantwoordenVerwijderen