Nou zijn onze jongens gelukkig gezegend met
een goed stel hersens en is school hun altijd gemakkelijk afgegaan. Da’s ook
wel nodig gebleken, nu ze op Indus International School zitten.
Elke maandag krijgen de ouders hier een mail
met het huiswerk voor de komende week. Dat dan de maandag erop klaar hoort
te zijn. Wel handig, zo’n overzicht voor de hele week. Hoef je niet per dag na
te denken wat er af moet zijn: gewoon de hele bulk aan het eind van de week.
Maar het is wel …. laat ik het voorzichtig
zeggen…… een beetje veel.
De lagere school voor S. en M. is nog wel te
doen. Ja, S. heeft hier in Grade 5 heel
wat meer huiswerk dan hij in Nederland zou hebben in groep 7. Héél wat meer.
Maar zodra zijn Engels wat beter is, zal dat geen problemen meer geven. En ook onze M. in Grade 2 (groep 4) moet flink
aan de bak. Rekenen, Taal en Spelling (ze doen hier van die Spelling Tests! Net
als in Amerikaanse series!). Maar wát hij moet maken is niet moeilijker dan hij
in NL gewend was.
Maar dan komen we bij W. In NL ging hij nét
naar de eerste van de middelbare school. Hier komt hij in Grade 7, da’s de
tweede klas van de zogeheten Middle School. Waar ze dus in Grade 6 al begonnen
zijn met Scheikunde, Natuurkunde, Biologie en …. huiver… Algebra! En waar hij
dus een jaar op achter loopt.
Waar ze op de lagere school nog wel rekening
houden met het feit dat de jongens net verhuisd zijn, uit een totaal andere
cultuur met een heel andere taal, hebben ze daar voor de oudere leerlingen geen
boodschap meer aan. Meedoen zullen ze! En natuurlijk gaat het leren van een
nieuwe taal wel het snelst als je in het diepe wordt gegooid, maar toch. De eerste week kwam W. elke dag
thuis zonder ook maar íets van de lessen begrepen te hebben en zonder énig idee
te hebben wat het huiswerk was (we wisten toen nog niet van die wekelijkse
mail). Dus nu zit echtgenoot A. ’s avonds met hem aan tafel, de Scheikunde en
Natuurkunde boeken door te nemen. Ik ben meer van de talen, zeg maar. En met
Wiskunde kan ik ook nog wel een beetje helpen. Gelukkig maar, want toen W. voor het
eerst sommen zag als n2 + 3y = 8 – 5n moest hij toch wel even ferm slikken. En ook toen hij meteen al een presentatie moest maken,
in het Engels uiteraard, waarmee hij de klas
enthousiast moet proberen te maken voor een bepaald onderwerp. In het kader van het vak Leadership. Een paar
boze en ongelukkige tranen zijn er toen wel gevallen.
Gelukkig heeft hij heel leuke kinderen in zijn
klas en is hij al voor 2 feestjes uitgenodigd. Dus hij gaat ’s ochtends nog
best opgewekt naar school. Maar van “het beste jongetje van de klas” naar “werkelijk
géén idee” is wel even wennen.
Ik zal ze hier je blog laten lezen als ze weer eens klagen. Toi toi voor alle boys en hun meestuderende ouders.
BeantwoordenVerwijderengroetjes,
Dorothé