vrijdag 19 juli 2013

Leuker kunnen we het niet maken (en makkelijker ook niet)

Ik wist het, ik wist het. Éven de Belastingdienst bellen, dat gaat niet. Da’s een contradictio in terminis. Want je krijgt nooit meteen de persoon aan de lijn die het antwoord op je vraag weet. En de collega weet het ook niet. En de volgende stuurt je door naar een andere instantie en daar verwijzen ze je weer terug naar de Belastingdienst. Zucht.

Als zelfstandig loopbaanadviseur zal ik in India niet snel aan de bak komen, dat snap ik. Een werkvergunning krijg ik niet. Maar in India vanuit huis werken voor een Nederlandse werkgever, dat zou toch moeten kunnen? Een workshop schrijven of productbeschrijvingen maken…. “Goh, laat ik de Belastingdienst eens bellen over hoe ik dat moet regelen”, dacht ik begin deze week nog heel optimistisch. Want ik ben zo’n brave borst die alles volgens de boekjes wil doen.

Medewerker 1 vertelde me dat hij daar niets over kon zeggen. “Of u dan belasting moet betalen, dat weet ik niet”. Ja, duh! Met wie belde ik ook weer? Met de BELASTINGDIENST! Volgens deze slimmerd moest ik achtereenvolgens met de afdeling inkomstenbelasting, de afdeling omzetbelasting en dan met nóg een afdeling bellen. Ja, daar word ik natuurlijk een beetje chagrijnig van. Ik kan toch niet de eerste zijn met deze vraag? Op mijn suggestie dat dit toch veel makkelijker en efficiënter geregeld kon worden, bij 1 centraal loket voor mensen die in het buitenland gaan wonen, ging hij niet in. Toen ik vervolgens nog een andere héél goede suggestie had (en die ging vooral over de klantvriendelijkheid van meneer zelf) zei hij letterlijk “Ik denk dat ik met deze tip maar niets ga doen”. “Dat had ik ook niet verwacht, meneer”. 

Medewerker 2, van de inkomstenbelasting, wist ook niets meer te vertellen. Maar er was hoop: er bleek wel degelijk een afdeling te zijn voor grensoverschrijdende werkers. Die moest ik maar eens bellen.

Medewerker 3 daar verwees me naar medewerker 4, die me vertelde dat ik straks, als niet meer inwoner van Nederland, belastingtechnisch niets meer te maken heb Nederland. En dat ik maar eens met de Nederlandse ambassade in India moest bellen.

En je raadt het al: die verwezen me weer terug naar de Belastingdienst in Nederland.


Dit was klusje 3 van de lijst met 100.000 dingen om te regelen. Ik geloof dat ik de komende weken nog wel nodig heb….

1 opmerking:

  1. Hi Dorine,

    Alsof je in een roman van Kafka zit....

    Misschien kun je hier iets mee....
    http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/at_opgaaf_wereldinkomen_inkomsten_overige_werkzaamheden_ib1731t21fd.pdf

    Dit heb ik nl. uitgezocht ivm het oprichten van het naaicafé. Maar ik weet natuurlijk niet hoe het precies gaat voor mensen die naar het buitenland gaan. Maar even doorgoogelen leverde dit op:

    http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/toelichting_va_buitenland_ib7031t21fd.pdf

    groetjes,

    Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen