donderdag 11 juli 2013

Vrouwendingetje

Hoe ongemakkelijk kun je je voelen? In een land waar je de regels en gewoonten niet kent, waar je niemand voor het hoofd wilt stoten, maar dat vast en zeker ongewild doet? Waar je je tussen al die gracieuze vrouwen sowieso al een groot Hollands postpaard voelt?

Voor ik de eerste keer naar India afreisde, had ik op internet al het een en ander opgezocht over de kledingmores van dit verre en exotische land. Redelijk triviaal dit probleem, ik weet het, maar toch ineens van wezenlijk belang. Hoe zorg ik ervoor dat ik niet de hele dag aangestaard word en niemand beledig, maar wel een beetje, zeg maar, appetijtelijk voor de dag kom?

Blote schouders blijken not done, een blote buik mag weer wel. Enkels het liefst onzichtbaar. Of geldt dat alleen voor de Indiase vrouwen en moeten voornamelijk de bovenbenen uit het zicht blijven? Mag strakke kleding nou wel, als het alles bedekt of is dat weer te sexy?

De Nederlandse vrouwen die daar al een tijdje wonen en die ik bestook met dit soort gewichtige vragen zien het allemaal anders. Van “Ik doe altijd gewoon een korte broek aan hoor” tot “Als ik de woonwijk uitga doe ik altijd wel een lange broek aan, anders kijken die mannen zo” en “Joh, gewoon je jurkjes aandoen, ze houden wel van borsten kijken, maar laat ze lekker genieten”. Ojee….wat moet ik nou toch??

En dan ben ik gearriveerd (met zowel jurkjes als lange broeken als hemdjes als blouses als colbertjes als vestjes, je kunt maar beter té goed voorbereid zijn tenslotte) en zie ik eigenlijk nauwelijks een bloot been. Alleen op de gated communities, bij de expatvrouwen. Ook zie ik weinig lichaamsvormen. Want hoe mooi de Indiase vrouwen ook zijn, hoe vrouwelijk ook hun kleding, hun vormen zijn nergens te ontdekken. Dus dat Indiase mannen graag naar een stel pronte borsten kijken, dat snap ik dan weer best. Ik weet alleen nog niet of dat die van mij moeten zijn….

Ik ga er maar van uit dat dit in de loop van de tijd wel wat makkelijker gaat worden. Dat ik ga snappen wat wel en wat not done is. Dat ik vast nog wel eens een blunder ga maken, maar hé, de intentie is goed.

En tot die tijd verkleed ik me gewoon 19 keer voor ik uit eten ga om met iets heel behoudends de deur uit te lopen. Dat sexy jurkje doe ik voorlopig in Nederland wel weer aan.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten